Duiden van nieuws

Door bij nieuwsvoorziening in begrijpelijke taal de diepte in te gaan, weet AVROTROS het dagelijkse nieuws voor een brede doelgroep toegankelijk te maken. Behandelde onderwerpen worden gekozen op basis van een zorgvuldige journalistieke afweging. Het gaat om kwesties die de burger raken, in materieel en in immaterieel opzicht, toegelicht door experts die op een laagdrempelige manier iets kunnen toevoegen aan het nieuws.

Het EenVandaag Opiniepanel telt zo’n 60.000 leden, waarvan gemiddeld 70% meedoet met de 80 onderzoeken per jaar.

“Zoals iedere zaterdag ga ik (ondertussen gezellig koffie drinkend) naar jullie luisteren. Geweldig programma!”

- Trudy Keukens (januari op de Facebook-page van de Nieuwsshow)

Een van de programma’s waarin AVROTROS dit doel nastreeft is EenVandaag, een breed, toegankelijk en beeldend actualiteitenprogramma dat op dwingende en originele manier dagelijks nieuws, ontwikkelingen en achtergronden bij het nieuws belicht, waarbij het accent ligt op het binnenland. EenVandaag is op zowel radio als televisie een instituut en heeft ook een sterke online aanwezigheid. Het programma is van maandag tot en met zaterdag op NPO 1 te zien en van maandag tot en met vrijdag via NPO Radio 1 te beluisteren. Mensen uit alle lagen van de bevolking hebben via het EenVandaag Opiniepanel rechtstreeks invloed op de uitzendingen, door hun verhalen en door wekelijks hun mening te geven over actuele onderwerpen. Zo heeft EenVandaag meerdere onderzoeken gedaan om een beter beeld te krijgen van de ontevreden burger – over de kloof tussen burger en politiek – waar een enorme respons op kwam. Ook is een uitzending gewijd aan hoe politiek en media vooral zijn gericht op de Randstad en geen of te weinig oog hebben voor de mensen in het zogenaamde Middenland, de bevolking van platteland tot provinciestadjes.