Thuishaven voor de Jeugd

We leven in een tijd dat de jongste generatie multimediaal opgroeit. Oude en nieuwe media worden door en met elkaar gebruikt en als publieke omroep is het een taak om deze groep mensen te bedienen met kwalitatief hoogstaande content op de plekken waar zij deze verwachten.

Brugklas heeft 190.000 volgers op Instagram

“Wat geweldig, ik heb net als jij veel leuke en originele ideeën, maar jij bent mijn inspiratiebron lieve vriendin.”

- Esther Kouwenaar (op de Facebook-page van Jill)

AVROTROS realiseert zich dat een omroep niet alleen moet meebewegen met de wensen van het (toekomstige) publiek, maar zeker ook voor de jonge doelgroep een verantwoordelijkheid heeft. Zodoende biedt AVROTROS deze jonge groep een veilige thuishaven. Dit met programma’s die aansluiten bij hun belevingswereld en door (online) communities te bouwen rondom programma’s, zoals Brugklas of het Junior Songfestival. Het succes van AVROTROS-jeugdprogramma’s komt dan ook voort uit het feit dat deze overal aanwezig zijn; op televisie, online, in de maatschappij (programma’s en programmathema’s vinden hun weg naar schoolpleinen, families en verenigingen) en op de diverse social media. Bij de inzet van (social) media is het echter nooit het doel om zo veel mogelijk volgers te halen. Wel worden deze kanalen ingezet om heel actief de interactie te houden met de doelgroep, op exact de plekken waar die het overgrote deel van de tijd te vinden is.