Innovatie

Innovatie is een belangrijk thema voor AVROTROS en dat komt in meerdere vormen terug in de manier waarop AVROTROS werkt. Als publieke omroep willen we via de programma’s die we maken de verhalen vertellen van innovaties die in de maak zijn. Als publieke omroep spelen we tevens een verbindende rol tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, de overheid en jonge creatieven. Ook in onze eigen bedrijfsvoering is innovatie van groot belang en wordt er continu naar verbeteringen gezocht.

ONTWIKKELING MEDIA VRAAGT OM INNOVATIEVE CULTUUR

Programmering
Op het gebied van innovatie heeft AVROTROS in 2016 veel gerealiseerd. Bestaande programma’s als Radar en het Junior Songfestival hebben zich bijvoorbeeld ontwikkeld tot multimediale merken. In 2016 is Radar Radio opgezet en sinds januari 2017 wordt dit programma uitgezonden op NPO Radio 1. Zowel Radar en Radar Radio zijn inmiddels online enorm succesvol. Voor de Radar Radio-artikelen op de website van NPO Radio 1 was een bezoek van 7.000 mensen als doelstelling opgesteld. Na de eerste maand staat de teller op 120.000 bezoeken. De site van Radar heeft in 2016 de prijs voor populairste mediawebsite 2016 in ontvangst mogen nemen. Het online domein van Radar trekt inmiddels maandelijks twee miljoen unieke bezoekers. Met het Junior Songfestival is in 2016 volledig op het online domein gefocust, inclusief het online uitzenden van het liedjesfestijn. Op Instagram realiseerde het programma in korte tijd 50.000 volgers, het YouTube-kanaal heeft inmiddels ruim 94.500 abonnees en realiseerde een miljoen views binnen twee maanden. De inzet van social media wordt bij veel programma’s een steeds vanzelfsprekender onderdeel van de communicatie. Er zijn ook veel nieuwe programma’s geweest die vernieuwing hebben gebracht. Een belangrijk voorbeeld daarvan is het programma Hunted op NPO 3, een sociaal experiment waarin twaalf kandidaten drie weken uit handen van een team van opsporingsexperts moesten blijven. Centraal stond de vraag of verdwijnen in deze moderne tijd nog mogelijk is en of privacy eigenlijk nog wel bestaat. Het programma bood vanwege de insteek ook een uitermate actueel kijkje in de psychologie van voortvluchtigen; het onderwerp van het gedragswetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Twente.

INNOVATIEVE IDEEËN MOETEN ALLE RUIMTE KRIJGEN

Verbinden
AVROTROS wil een verbindende rol in de samenleving spelen als het gaat om innovaties. VondelCS, onze locatie in Amsterdam, speelt hierin een belangrijke rol. VondelCS richt zich op een toegankelijke manier op media, cultuur en opinie met speciale aandacht voor innovatie en talentontwikkeling, en op vernieuwende en inspirerende evenementen, waarbinnen talent een podium krijgt. Het doel hiervan is dat het publiek geïnspireerd raakt en misschien wel wordt aangezet om zelf ook iets te creëren. Op deze plek in het hart van de hoofdstad worden verbindingen gelegd tussen creatief talent en publiek, tussen nieuwe en gevestigde talenten, tussen jong en oud, tussen techniek en creativiteit en tussen offline en online.

Bedrijfsvoering
AVROTROS wil snel blijven inspelen op de nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap en heeft dan ook, waar mogelijk, een volledige integratie van radio, televisie, online en social media als mediastrategie. In 2016 is een onderzoek gestart naar wat, met het oog hierop en op toekomstige ontwikkelingen, een nieuw flexibel redactie- en productiesysteem zou kunnen zijn. Die behoefte is binnen de organisatie ontstaan vanuit de ambitie om mediabreed kwalitatief goede programma’s te blijven maken, gebruikersgemak te verhogen en kosten te reduceren door een efficiënt ingerichte werkwijze.

AVROTROS heeft in 2016 besloten te onderzoeken met welk flexibel redactie- en productiesysteem de redacties van de programma’s EenVandaag, Opsporing Verzocht, Opgelicht?!, Radar, Zorg.nu en andere programma’s uit de domeinen Jeugd, Cultuur en Kunst beter ondersteund kunnen worden. Uitgangspunten voor dit systeem zijn: online first, produceren en publiceren vanaf elke locatie, via verschillende devices en met een hoge vorm van zelfredzaamheid voor de moderne programmamaker. Het systeem moet aansluiten op onze montage- en kantoorautomatiseringsomgeving. Natuurlijk moet er een zekere mate van flexibiliteit behouden blijven. De vervolgstappen worden in 2017 gemaakt, onder meer middels een marktconsultatie, met als doel het vergaren van informatie uit de markt om richting te geven aan het interne onderzoeks- en besluitvormingstraject.