Sociaal verslag
Vanuit de ambitie dat AVROTROS de beste werkgever in de media wil zijn, zijn in 2016 stappen gezet om de relatie met het personeel te optimaliseren. De afgelopen jaren zijn diverse pilots gedraaid om de werktevredenheid te doen toenemen en in 2016 lag de focus op de fitheid van de medewerkers in de breedste zin van het woord.
Eind 2015 is een medewerkerbelevingsonderzoek uitgevoerd, waaruit een hoge werktevredenheid en een grote betrokkenheid bij AVROTROS is gebleken. Op basis van de uitkomsten en met het in 2015 gerealiseerde functiehuis als basis, is het personeelsbeleid op diverse vlakken aangepast en verscherpt en zijn protocollen vastgelegd om de kwaliteit verder te verhogen. Als onderdeel hiervan is het Fit@AVROTROS-personeelsbeleid opgesteld, een programma dat langs een viertal vitaliteitspijlers (‘mentaal’, ‘fysiek’, ‘werkplezier’ en ‘zingeving’) de gezondheid en de ontwikkeling van het personeel in kaart brengt. Het programma is een uitgangspunt dat het mogelijk maakt om onder andere doelgerichte gesprekken te kunnen houden met het personeel, dat hierdoor tevens de mogelijkheid krijgt zichzelf optimaal te ontplooien binnen de organisatie. Het programma zal in 2017 verder vorm krijgen.
Om alle personeelsprocessen beter te kunnen ondersteunen is in 2016 een efficiënt, nieuw personeelssysteem geïmplementeerd. Deze maakt ‘paperless’ werken mogelijk en zal op termijn als basis dienen voor een volledig transparant en door het betreffende personeelslid oproepbaar persoonlijk dossier, waarin vakanties, jaaropgaven, declaraties, ziekteverzuim, et cetera overzichtelijk zijn opgenomen. Op termijn creëert het persoonlijk dossier een gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer, waarop vanuit beide kanten indien nodig actie kan worden ondernomen. Dit is naast het samenwerkingsdossier, een middel om een continue dialoog te houden, focus aan te brengen en een hogere betrokkenheid te creëren tot baan en functie-inhoud van het personeel. In combinatie met het verder uitgerolde verzuimprotocol, vertaalt deze verhoogde persoonlijke benadering zich in een verlaagd ziekteverzuim, ongeveer een procent minder dan in 2015.